4 december 2007

Online Information en privé meeting met Jimmy Wales van Wikipedia

Deze morgen vroeg uit de veren voor drie dagen 'Online Information'. Place to be: Londen, Olympia. Het programma zag er veelbelovend uit: véééél web 2.0! Naast presentaties zijn er hier ook gratis workshops (veelal met commerciële insteek) én een uitgebreide 'exhibition' waarop commerciële aanbieders hun paradepaardjes showen. Alles wat het hartje van een infoprofessional begeert... Of toch niet? Néén. Er was geen koffie voorzien, geen drank, geen koekjes, ... Een zeer sobere omkadering dus. En zoals overal in Londen is hier wel het nodige eten en drinken voorzien, maar je moet ervoor betalen.

Enfin, dit terzijde was ik tegen 9u30 helemaal klaar voor gastspreker van de dag, nl. Jimmy Wales van de alombekende Wikipedia! Ik had er echt naar uitgekeken en mijn verwachtingen werden ook ingelost. De man maakte van de gelegenheid gebruik om ook enkele nieuwe projecten van zijn ander bedrijfje 'Wikia' voor te stellen. Zo lanceren die héél binnenkort een totaal nieuwe zoekmachine gebouwd met open source software. Een ander stokpaardje van Wales is het inzetten van Wikipedia in ontwikkelingslanden. 'Free access to information/knowledge for everyone in his/her own language' is zijn lijfspreuk.
De kers op de taart voor mij was het feit dat ik daarna een privé interview met de man had! Omdat dit allemaal een beetje veel wordt voor dit verslag, maak ik er binnenkort een aparte blogpost van!!! Ook Bibliotheekblad zal dit interview waarschijnlijk later coveren.

Na deze opwindende voormiddag, was het weer tijd voor het serieuze werk. Ik besloot er een dagje web 2.0 van te maken - hoe kon het ook anders? Jammer genoeg had ik de indruk dat heel wat presentaties vrij oppervlakkig bleven, héél veel visies en ideeën werden gelanceerd, maar echte praktische tips waren een beetje zoek. Enkele blikvangers....

Een mooi project is Minabibliotek.se , een samenwerkingsverband tussen Noorse openbare bibliotheken. De belangrijkste verwezenlijking uit dit project is hun gezamenlijke website in web 2.0-stijl mina.bibliotek.se. De achterliggende bedoeling was om een extra forum te creëren voor de bibliotheek en haar gebruikers (of niet-gebruikers). Het leuke is dat deze bibliotheken nu al - de website is slechts enkele maanden online - nieuwe 'communities' zien ontstaan. Vooral gemeenschappen van mensen met gelijkaardige hobbies doen het heel goed. Hoe virtuele ontmoeting toch uitmondt in fysieke ontmoeting. Leuk! Des te meer, omdat de bibliotheek hierin een zeer creatieve en opbouwende rol speelt.

Wat ook indruk maakte was de presentatie over de 'library 2.0' -strategie van de British Library, de nationale bibliotheek van GB. Om hun doelstellingen te kunnen waarmaken, proberen ze nu allerlei partnerships uit met o.a. Microsoft. éen van hun verwezenlijkingen tot nu toe is een soort desktop voor onderzoekers, opgebouwd in de Vista-stijl. Wie Vista op zijn pc heeft, kan een voorbeeld bekijken op hun site. Ik moet het zelf nog eens bekijken, maar mijn internetverbinding is hier zo traag....

De eerste dag werd 'feestelijk' afgesloten met een drink (jawel!) én met een 'knowledge café' van knowledge management goeroe David Gurteen. Ik had eerder al zo'n café meegemaakt in Barcelona op het ECKM, ook met David. Het leuke van een dergelijk iniatiatief op congressen is dat je heel wat leuke mensen leert kennen. 'Knowledge cafés' zijn makkelijk en flexibel in te vullen: niets moet, alles mag... Kijk, dat vind ik persoonlijk een mooie afsluiter voor een toch vermoeide dag. Meer verslagen kun je verwachten in de volgende dagen. Dit was nog maar een voorproefje én een vluggertje, want mijn hotel heeft niet zo'n stabiele internetconnectie. Tja, " internet access anytime, anywhere" is nog een verrre droom (zucht)...

3 opmerkingen:

  1. Edwin Mijnsbergen5 december 2007 om 06:50

    Mooie post Karolien. Ik kijk uit naar je verslag van je gesprek met Jimbo.

    Stoer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ben je toch mobiel. Leuk om de sfeer te proeven en is het overdreven om je te feliciteren met je ontmoeting met Mr. Wikipedia?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben benieuwd naar je gesprek met meneer Wales. Interessante uitspraken?

    BeantwoordenVerwijderen