27 november 2007

Rotterdamse digikringen


Het is alweer een tijdje geleden dat ik nog een bericht op mijn blog heb gepost. Dat komt niet door het feit dat ik ondertussen niets interessants heb meegemaakt. Integendeel... Neen, het komt o.a. door de Nederlandse spoorwegen. Ok, ook in Vlaanderen heeft mijn trein wel eens vertraging of er is een panne. Wat ik de laatste week in Nederland heb meegemaakt echter, dat is ongelooflijk. Vorige week in Utrecht begon het al. Daar moest ik drie maal (!) overstappen op een andere trein die dan nog hopeloos te laat vertrok. Gevolg: aansluiting naar België gemist. 1 uur vertraging. Vrijdag naar Rotterdam. Door een panne had mijn trein uiteindelijk 2 uur vertraging. Ondertussen: chaos en verwarring alom. Nu, gelukkig was mijn bezoek aan de bibliotheek van Rotterdam en Rita Niland wél meer dan de moeite waard. De reden van mijn bezoek was een artikel voor Bibliotheekblad over de 'digikringen'.

Sinds 1999 is Rita Niland al bezig met het organiseren en ondersteunen van activiteiten om mensen via het internet met elkaar in contact te brengen. Het begon met internetcursussen voor senioren die Rita digitaal wilde ondersteunen én met fysieke leeskringen die een digitale variant kregen. De eerste mailinglist ging dan ook van start onder de naam 'digitale leeskring'.

Inmiddels is het initatief van Rita uitgegroeid tot enkele tientallen groepen met honderden leden. Naast het recenseren en bespreken van boeken, zijn er nu ook groepjes die samen gamen, fortune cookies publiceren, huizen bouwen in Second Life,.... Naast virtuele bijeenkomsten zijn er ook fysieke samenkomsten in of buiten de bibliotheek.

Rita modereert al die groepen via een zelfgebouwd systeem én via een schare vrijwilligers die op hun beurt een groepje moderereren en/of lid zijn van een groepje. Ook fysieke gehandicapten, blinden, mensen met een demente partner,... probeert Rita bij de digikringen te betrekken. Wanneer een fysieke bijeenkomst plaats vindt, zorgt ze voor een webcam, live streaming,... en zo kan de persoon thuis gezellig deelnemen aan het samenzijn. Via een chatbox kan hij/zij ook meediscussiëren.

Conclusie: Al bij al een straffe madam, die Rita. Waren maar meer bibliotheekmensen zoals zij! Meer voorbeelden van bijeenkomsten én massa's inspiratie voor vernieuwende initiatieven vind je op haar blog.

1 opmerking:

  1. Natuurlijk een reactie van de "straffe madam". En zoals gebruikelijk natuurlijk via mijn blog

    Groeten uit Holland
    Rita Niland aka ritanila

    BeantwoordenVerwijderen