17 december 2007

De komst van 'social knowledge management' of KM 2.0 (of is het nu KM 0.0?)


Op Online Information had km-goeroe David Gurteen het over 'social knowledge management'. In den beginne was kennismanagement er vooral op gericht om kennis 'af te tappen' van mensen en ze dan te borgen in allerlei databanken,... 'Technology-oriented knowledge management' resulteerde in talloze intranetten, portals,... Omdat deze vorm van km veeleer gecentraliseerd en top-down van aard was, was ze dan ook gedoemd om te verdwijnen. De tweede golf van km-beoefenaars - 'people-centric knowledge management' - gooiden het over een totaal andere boeg en geloven sterk in informeel leren, kennis delen, samenwerking enz.. 'Zachte' tools zoals 'communities of practice' en 'after action reviews' werden meer en meer toegepast.

Parallel aan al deze ontwikkelingen deden social software-tools zoals blogs, wikis, ... hun intrede. Zij leggen de 'macht' of veeleer 'kracht' van het kennis delen in de handen van de 'gebruikers'.

Naarmate deze tools terrein wonnen in bedrijven, begon men te spreken over 'enterprise 1.0' en 'enterprise 2.0'. Het succes van deze social software tools was echter niet te danken aan grote IT-firma's, maar aan een groep enthousiaste webfreaks, die het niet zo hoog ophebben met kennismanagement. In hun ogen draait km te veel om macht en controle. De laatste jaren echter beginnen heel wat kennismanagers de waarde in te zien van deze social software-tools als instrumenten om organisatiebreed kennis te delen.

Maar waar draait het nu om bij KM 2.0'? Het toverwoord hier is 'social of sociaal'. Een ander woord voor KM 2.0 is dan ook 'social KM' ofwel 'kennismanagement met een menselijk gezicht' (zoals ik het zelf noem). Dit nieuwe model voor kennismanagement legt meer en meer de macht van het kennis delen in de handen van het individu. Binnen KM 2.0 wordt vooral gewerkt met social tools of 'zachte' tools zoals 'after action reviews' (projectevaluatie), kenniscafés, wikis en blogs.

Blogger Dave Pollard noemt KM 2.0 liever 'KM 0.0' om de volgende reden:

"What some have called KM 2.0, I prefer to call KM 0.0, because it's getting back to the roots of why and how people share what they know. It could also be called PKM -- Personal Knowledge Management -- because it's about self-managed content and peer-to-peer connectivity."

Mooi toch, hoe alle stukjes van de puzzel in elkaar passen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten