10 december 2007

Bibliotheekmarketing 2.0

Op Online Information was er ook aandacht voor bibliotheekmarketing. Niet via de 'gewone' weg, maar via web 2.0, meer bepaald Youtube. Uit de lezing bleek dat al heel wat bibliotheken momenteel experimenteren met deze vorm van marketing. Eén bibliotheek - de Arlington Heights Library - won zelfs een prijs - de Infotubey award - voor hun marketingcampagne via Youtube. Oa de British Library gebruikt filmpjes om bibliotheekgebruikers vertrouwd te maken met hun dienstverlening.

De spreekster zette ook een aantal aandachtspunten op een rijtje. Zo moeten filmpjes beantwoorden aan bepaalde kwaliteitsstandaarden. Een helder geluid én een vaste hand bij het filmen is een vereiste. Meer tips vind je in de Youtube videotoolbox.

Een filmpje maken is ook tijdsintensief en je moet er het nodige budget voor uittrekken (materiaal, montage,...). Blijft natuurlijk de vraag: waar moet je het over hebben in je filmpje? Enkele ideeën: geplande evenementen in de bib (lezingen, ...), bibliotheekdiensten enz..
Een wel zéér grappig voorbeeld is opgenomen in deze blog. En nu... filmen maar. Zijn er eigenlijk ook Nederlandse/Vlaamse bibliotheken die zo origineel uit de hoek komen?

2 opmerkingen:

  1. De KB heeft onder "Werken bij de KB" een film gemaakt: http://www.kb.nl/pz/werken.html
    Ik heb 'm een poosje terug gezien, maar zojuist deed ie het niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een late reactie... Ja hoor! Bij YouTube vind je onder de zoektermen 'bibliotheek middelkerke' twee schitterende filmpjes.

    BeantwoordenVerwijderen