11 oktober 2007

Wikis

Vandaag begin ik mijn verslag met een reactie en tevens vraag op mijn verslag van het ILI-congres, nl: "wat ga je met de opgedane kennis doen?" Nu, laat ik eerst zeggen dat ik dit een heel terechte vraag vind. Nog al te veel worden congressen bijgewoond voor de 'gezelligheid' en wordt er - naar mijn bescheiden mening - nog te weinig geleerd van wat men hoort en ziet. Uiteraard hebben congressen en dergelijke ook een belangrijke netwerkfunctie. Zo ontmoet ik overal waar ik kom - van Barcelona tot Londen tot hier in Gent - altijd Nederlanders. Gelukkig zijn diegenen die ik onmoet meestal wel leuke en interessante mensen, maar het blijft een opvallend fenomeen. Toch zou ik niet graag in de schoenen van een Nederlander staan momenteel. Zo las ik in de krant De Standaard van gisteren (of eergisteren) dat Nederland kampt met een identiteitcrisis. De bron van alle kwaad is een uitspraak van Maxima. Zij zou naar aanleiding van een onderzoek beweerd hebben dat ze na zeven jaar zoeken, de Nederlandse identiteit nog niet gevonden heeft. Het laatste nieuws komt nu van Balkenende die beweert dat Maxima onzorgvuldig werd geciteerd en zou gezegd hebben dat de Nederlandse identiteit geen statisch begrip is.... Tja, die Nederlanders kunnen het goed uitleggen...

Nu kom ik terug bij mijn initiële vraag: wat ga ik met de kennis van het ILI-congres in Londen aanvangen? Nu, voor diegenen die het nog niet weten: ik ga het geleerde in praktijk omzetten in Bibliotheek Vlissingen. Daar heb ik eerder dit jaar een kennismangementscan uitgevoerd die o.a. aan het licht bracht dat het intranet aldaar nog te weinig gebruikt werd. De redenen hiervoor waren dat zelf bijdragen tot de inhoud als te hoogdrempelig werd ervaren, verslagen verschenen vaak te laat,... Een wiki - in plaats van een intranet - leek me daarom een goed alternatief. Omdat ik ook het laatste bibliotheeknieuws op een dynamische manier tot de medewerkers wil brengen, zal ook een blog in het leven geroepen worden.

Wie graag wil weten hoe dat allemaal in de praktijk zal verlopen, moet dus maar af en toe eens afstemmen op deze blog. Op mijn 'bibliotheek 2.0-ning-pagina vind je alvast wat meer uitleg over mijn achtergrond.

Als ik het over wiki's heb, dan verwijs ik terug naar het ILI-congres. Daar heeft de 'Aussie' Peter Blake van de Australian Catholic University verslag uitgebracht over zijn ervaringen met een wiki die fungeerde als een soort 'manual' voor inlichtingenwerkers. Heel interessant, maar jammer genoeg stierf zijn wiki een stille dood, omdat een ander systeem werd ingevoerd.
Toch kon hij enkele handige tips meegeven waarmee ik zeker rekening zal houden. Voorbeeld: gebruik geen wiki voor statische informatie, ga doordacht te werk bij de keuze van de software,... Wie het zelf graag eens naleest, is er één adres: http://www.information-online.com.au/docs/Presentations/using_a_wiki_for_information_services_(io2007_paper).pdf

2 opmerkingen:

  1. Ik denk dat het met de identiteitscrisis van 'de Nederlanders' wel meevalt. Politici en journalisten houden er nu eenmaal van om dingen buiten hun context te plaatsen.
    Maar evengoed welkom in dit verloren landje en succes in Vlissingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Edwin Mijnsbergen12 oktober 2007 om 04:25

    Als het gaat om identiteit komt de Belgische overheid ook niet echt solide over momenteel :-)

    Heb je al iets gehoord over het projectplan? Ik ben er wel nieuwsgierig naar eerlijk gezegd!

    BeantwoordenVerwijderen