9 oktober 2007

Internet Librarian London dag 2

Hét hoogtepunt van de tweede dag ILI2007 was voor mij de lezing van Phil Bradley (http://philbradley.typepad.com/), enthousiast internet search geek én vurig aanhanger van de web 2.0-beweging. Een kijkje op zijn blog en website lonen dan ook echt de moeite. Persoonlijk leerde ik Phil kennen van zijn 'questions and answers' column in 'Update' (http://www.cilip.org.uk/publications/updatemagazine/about), een Engels bibliotheektijdschrift. Ook zijn boek 'How to use web 2.0 in your library' is heel inspirerend en zou verplichte kost moeten zijn voor elke bibmedewerker.

Mijn vermoeden dat zijn lezing ('Facing the challenge of Web 2.0 as a disruptive technology') wel de moeite zou zijn werd dus meer dan ooit bevestigd.

De uiteenzetting ging van start met de vraag: 'wat is web 2.0 eigenlijk?" Gaat het alleen over wikis, blogs,... ? Neen dus. Web 2.0 gaat meer dan ooit over verandering of een 'change of mindset'. Bibliotheken én hun medewerkers natuurlijk moeten dringend hun ideeën bijsturen. Een voorbeeld: heel wat mensen zeggen: "ik heb geen tijd om me met al die dingen bezig te houden". Helemaal mis, volgens Bradley, bezig zijn met web 2.0-tools is éérst tijd investeren om daarna tijd te winnen! Tweede voorbeeld: denk NIET: "Wat als al die gratis web 2.0-software niet meer beschikbaar is in de toekomst?" MAAR denk: "Ik geniet er nu van en ik zie wel wat komt."

Vergeet desnoods het hele web 2.0-label en denk gewoon in termen van: "hoe kan ik mijn leven makkelijker maken". Conclusie: wees nieuwsgierig, experimenteer, speel ermee, wees niet bang om te mislukken, zeg altijd 'ja en' in plaats van 'ja, maar...'. Als uitsmijter nog twee mooie citaten:

"A library is a growing organism" (Ranganathan) én (persoonlijk vind ik dit de leukste): "Librarians must be like Krishna and descend into the world to combat ignorance!". Als dat geen mooie 'mission statement' én afsluiter van dit heel insprirende congres is.

De slides van Bradley zijn beschikbaar op: http://www.slideshare.net/Philbradley/internet-librarian-international-2007

Wordt vervolgd...

2 opmerkingen:

  1. Edwin Mijnsbergen10 oktober 2007 om 17:40

    En hij heeft helemaal gelijk inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Marianne van der Heijden11 oktober 2007 om 05:43

    Hallo Karolien,
    Leuk verslag!.
    Je hebt er wel wat aan gehad zo te horen.
    Ben benieuwd om - later- hier te lezen wat je er mee gaat doen:)

    BeantwoordenVerwijderen