3 mei 2008

Verandering in de bibliotheek: meer dan ooit relevant

Vorige week was ik uitgenodigd door de Vlerick Management School om twee lezingen te geven op een bijeenkomst van EBSLG (European Business Schools Librarians' Group). Het thema van de bijeenkomst was 'Business schools' libraries in a hyperlinked world: changing the library, changing its services'.
Mijn eerste presentatie had de toepasselijke titel 'Change and change management in libraries' gegeven. Als ik het over verandering heb, dan bedoel ik natuurlijk web 2.0 en de bibliotheekvariant 'library 2.0'. Als bibliotheek is het al een hele uitdaging om mee te zijn met deze nieuwe evoluties, laat staan dat je die verandering ook nog moet introduceren en structureel moet inbedden in je eigen organisatie. Dan krijg je ongetwijfeld te maken met, onder meer, weerstand van collega's en allerlei praktische hindernissen (welke tijdsspanne voor verandering voorzie ik?, hoe evalueer ik het veranderingsproject? enz.). Om tegemoet te komen aan die vragen, heb ik enige tijd geleden een 'draaiboek voor verandermanagement voor bibliotheken' ontwikkeld. Omdat bibliotheken meer dan ooit gedwongen worden om over 'verandering in de bibliotheek' na te denken is dit draaiboek - meer een handleiding - dus meer dan ooit actueel. Om de toehoorders van het congres vertrouwd te maken met veranderingsmanagement had ik dus enkele stappen van het veranderingsproces op een rij gezet en voorzien van enkele handige tips.Heel binnenkort zal ik trouwens ook een workshop geven over 'verandermanagement voor bibliotheken' (dit even terzijde) hier in Vlaanderen.

Mijn tweede presentatie op het congres focuste op de strategische peilers voor de toekomst van onze 'digitale bibliotheek' in Vlissingen (onder meer wil onze bibliotheek vraaggestuurd werken, de nieuwsgierigheid en kennis delen bevorderen en informatievaardigheden aanleren). Het wordt nog een hele klus om aan al deze uitdagingen vorm te geven, maar de noodzaak om deze richting uit te gaan wordt meer en meer als urgent ervaren in bibliotheekkringen. Neem maar eens een kijkje in het rapport 'De openbare bibliotheek - tien jaar van nu' van het SCP. Ik ben heel blij met dit toenemende urgentiebesef, op voorwaarde natuurlijk dat het niet bij 'ervaren' blijft en er ook daadwerkelijk vorm wordt gegeven aan vernieuwing.

Beide presentaties zijn te bekijken op Slideshare.

1 opmerking: