19 april 2009

Bouwen aan de bibliotheek van morgen vraagt moed (3e deel verslag CIL09)



Het zijn misschien vijgen na Pasen, maar ik wil toch graag een vervolg breien aan mijn verslagen over het congres Computers in Libraries. De reden is eenvoudig: er waren gewoon teveel boeiende presentaties die ik nog graag met de lezers van deze blog en van DB wil delen.

Een lezing die, bijvoorbeeld, erg veel indruk op me maakte was die van keynotespreker Michael Edson (Smithsonian) op dag drie. Hij had het over 'Digital Strategies and Knowledge Commons'. Een onderwerp dat - gezien mijn passie voor kennismanagement en kennis delen op het snijvlak van de digitale bibliotheek - mijn onverdeelde aandacht kreeg. Edson werkt al 18 jaar voor het Smithsonian waar hij vooral een 'sense of urgency' met betrekking tot webstrategieën probeert te bewerkstellingen. De hamvraag voor Edson is: hoe kunnen we als museum relevant zijn in het wereldwijde web waar heel veel kennis gratis aangeboden en verspreid wordt? Wat erg opvalt is dat Edson erg kritisch is over zijn eigen organisatie. Hij stelt zich dan ook vaak de vraag: wie verspreidt kennis beter: Wikipedia of het Smithsonian? Een erg prikkelde presentatie die je beslist moet bekijken.

Nog een inspirerende presentatie (Web2.0 tools for learning and outreach) kwam van Chad Boeninger (Reference and Instruction technology coordinator, Ohio University). Volgens hem moeten we verder kijken dan bibliotheken en meer aandacht besteden aan hoe bedrijven hun waren aanprijzen en promoten en vervolgens moeten we daaruit lessen trekken. Een mooi voorbeeld vindt hij de figuur Major Nelson van Microsoft (Xbox). Na de inleiding somt Boeninger een aantal voorbeelden op van tools die hij inzet in zijn eigen bibliotheek om gebruikers te bereiken en bedienen. Een erg lange en indrukwekkende lijst waarbij ik me meteen afvraag of de man nog toekomt aan slapen :- ) By the way, een erg leuke uitspraak van Chad: 'Librarians should be life-brarians'. Een doordenkertje...

Ook op dag drie had ik een enorm leuk gesprek met drie 'Movers and Shakers', nl. David Lee King, Michael Porter en Sarah Houghton-Jan (beter bekend als Librarian in Black). In het interview - dat verschijnt in nummer drie van Digitale Bibliotheek - getuigden zij over hun passies en drijfveren. Wat me bijzonder opviel is dat deze mensen allemaal een onvoorwaardelijke bewondering hebben voor het instituut bibliotheek en de missie die daaraan ten grondslag ligt. Misschien is dat de reden waarom je in onze contreien zo weinig bibliotheekmensen met een passie voor het vak (en nog belangrijker de klant) ontmoet. Zijn wij nog wel bezig met het waarom van ons werk en zijn we ook bereid te kijken naar hoe deze missie is geëvolueerd (en dat nog steeds doet)? Hebben we wel het lef? Want één ding weet ik zeker : wie in aanmerking wil komen voor de 'Movers and Shakers award' moet minstens over een gezonde dosis lef en moed beschikken! Het is immers geen sinecure, bouwen aan de toekomst van bibliotheken.

Foto: Cindi Trainor

6 opmerkingen:

  1. Dag Patrick,

    wat een vurig - en geheel terecht - betoog. Maar ook dat laatste (zeggen dat een ander de klus mag klaren) vereist veel moed. Ik vind het ook terecht dat je zegt dat het klant-aspect te weinig aan bod komt in de bibliotheekopleidingen. Natuurlijk zijn niet alle klantvaardigheden aan te leren, maar het huidige aanbod aan vakken en opleidingen is ontoereikend. Zo wordt bijvoorbeeld wel aandacht besteed aan communicatieve vaardigheden, maar bibliothecarissen moet ook echt doordrongen zijn van de klantgerichte missie van bibliotheken.
    En dat we als bibliotheken vaak te weinig middelen hebben, daar kan je niet omheen. De belangrijke missie van bibliotheken onder de aandacht van beleidsmakers moet dus voortdurend onze aandacht krijgen. Maar ook dat vereist moed en lef :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. http://dewereldvansofie-sophieschoice.blogspot.com20 april 2009 om 12:34

    Ha Karolien,

    Naar aanleiding van de 4e alinea wil ik jou vragen of je management en bibliotheekmensen als 1 groep ziet.

    Over het management kan ik moeilijk oordelen maar ik kan wel melden dat ik in ieder geval veel gepassioneerde, klantgerichte en professionele collega's ken, zowel fysiek als digitaal.

    Graag je reactie.

    Groet,
    Cis

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Cis,

    ik zie niet meteen onderscheid tussen management en medewerkers qua houding en motivatie. In beide groepen zie ik gemotiveerde en gedemotiveerde mensen :- )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. http://dewereldvansofie-sophieschoice.blogspot.com22 april 2009 om 01:35

    Ja,, die laatste groep zie ik ook helaas :-( maar ik begrijp nog steeds deze zin niet:

    " Misschien is dat de reden waarom je in onze contreien zo weinig bibliotheekmensen met een passie voor het vak (en nog belangrijker de klant) ontmoet" .

    Zie je ze niet, ken je ze niet, hoor je ze niet of bestaan ze niet in onze contreien?

    Wat is die reden dan? Ik lees een soort conclusie in die zin die ik niet begrijp.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik trek geen conclusie. ik stel gewoon vast.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Presentatie tijdens CIL van Michael Edson is te bekijken via: http://www.ustream.tv/recorded/1327813

    BeantwoordenVerwijderen