4 oktober 2008

Low Countries Library Link focust op levenslang leren


De afgelopen drie dagen was ik te gast op het congres ‘Low Countries Library Link’in Dronten, Flevoland. Dat is een gezamenlijk initiatief van o.a. de VOB, het VCOB en het Goethe Institut.
Het centrale thema dit jaar was ‘Learning spaces, working places: the library as a learning centre’.
Het programma was bijzonder goed gevuld en vooral de eerste dag was het – naast de algemene presentaties in de voormiddag – bijzonder moeilijk kiezen uit het rijke menu aan workshops. Persoonlijk was ik bijzonder onder de indruk van de workshop ‘Learning as idea’. Daarin werd dieper ingegaan op het concept van de ‘Idea stores’ in Oost-Londen door lokaal manager Sergio Dogliani. Een enorm bevlogen iemand die de essentie van het bibliotheekwerk met hart en ziel verdedigde. Voor wie nog niet vertrouwd is met ‘idea stores’: dit zijn bibliotheken die op ongeziene wijze focussen op de noden van de lokale – vaak arme en laaggeschoolde – bevolking. Vraaggericht werken in de praktijk, dus. Zij doen dit door o.a. van de bibliotheek een echt centrum voor levenslang leren te maken. In samenwerking met lokale partners bieden zij honderden cursussen aan. Zodra mensen in de bib zijn om een cursus te volgen, maken zij tegelijkertijd ook gebruik van de collectie en andere faciliteiten. Ook de interne visie – empower, engage, enrich – vond ik bijzonder inspirerend. In de praktijk betekent dit: door medewerkers te laten meedenken over het concept raken ze meer betrokken. Misschien een tikkeltje idealistisch, maar wel een mooi streefdoel voor elke bibliotheekmanager.
Op vrijdag stond vooral het thema ‘Hoe maak ik van mijn bibliotheek een leercentrum’ centraal. Onder andere Anneke Manche van het project ‘De werkplaats’ kwam er haar verhaal uit de doeken doen.
Ook dit initiatief vind ik bijzonder boeiend. In Gelderland willen ze van de bibliotheek een lerende organisatie maken door, onder meer, het individuele leren, het teamleren en het leren in netwerk te stimuleren. Volgens Anneke, kan een bibliotheek alleen het leren van het publiek ondersteunen als ze zelf het interne lerend vermogen aanscherpt.
Naast enkele succesfactoren zoals ‘veiligheid scheppen’ en 'ruimte geven voor experimenteren en onderzoek aan medewerkers', noemde ze ook enkele ‘verbeterpunten’ voor het project op. Één daarvan is het borgen van verandering. Al bij al, een inspirerend verhaal dat hopelijk nog een staartje krijgt…
In de namiddag was het dan tijd voor een bezoek aan enkele lokale bezienswaardigheden zoals o.a. de Batavia werf. Een mooie afsluiter voor een boeiende leerdriedaagse. Een pluim voor de organisatoren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten