18 oktober 2010

Internet Librarian 2010: toon wat je waard bent!


Vorige week woonde ik het Internet Librarian 2010-congres bij. Alweer een mooie editie boordevol tips en inspiratie. Zoals gewoonlijk lag de nadruk op het gebruik van de technologie in bibliotheken, maar - in het kader van de huidige woelige economische tijden - was er ook veel aandacht voor hoe bibliotheken hun toegevoegde waarde kunnen aantonen aan hun stakeholders (gemeente, klanten, enz.). Een interessante presentatie over dit onderwerp kwam van blogger Brian Kelly (UKOLN), één van de autoriteiten in de UK op het vlak van social media en bibliotheken. Hij had het over het gebruik van additionele tools (naast het 'traditionele' Google Analytics) om aan te tonen welke waarde je genereert als organisatie of individu door het inzetten van social tools. Een waardevolle bijdrage, maar ik vraag me af hoeveel bibliotheken er al in slagen om op een efficiënte manier Google Analytics in te zetten voor het meten van hun online activiteiten?

In diezelfde track kwam ook een andere aanpak aan bod. Spreekster Joy Palmer had het op een ludieke manier over het evalueren en vermarkten van je dienstverlening op een budgetvriendelijke manier. Statistieken zijn nuttig, maar zeggen weinig over de waarde van je dienstverlening (perceptie door de klant). Dus moet je ook andere technieken gebruiken om te achterhalen wat klanten hebben aan je diensten en producten (gebruikersinterviews, focusgroepen enz.).  Een tip die ik best wel nuttig vond: hergebruik citaten van je klanten (evident, maar je staat er niet altijd bij stil) op je blog, website, in je catalogus, enz..

Het gebruik van social media door bibliotheken heeft een hele evolutie doorgemaakt en dat viel ook dit jaar weer op. De meest inspirerende bijdrage in dit kader kwam van keynote-spreekster Hazel Hall (Edinburgh Napier University). Zij toonde aan hoe bibliotheken social tools inzetten om hun dienstverlening te herpositioneren (meer klantgericht) en hoe je informatie, klanten en tools kunt linken. Een leuk initiatief waaraan ze deelneemt zijn de open coffee's over social media die wekelijks plaats vinden in Edinburgh. De deelnemers zijn niet alleen bibliotheekmedewerkers, maar ook ontwerpers, reclamemensen enz.. Misschien een leuk voorbeeld voor hier in Vlaanderen? Ik ben alvast kandidaat!

Phil Bradley - alweer een echte autoriteit op het vlak van bibliotheek2.0 en een erg boeiend spreker - overspoelde het publiek weer met een reeks web2.0-speeltjes. Neem alvast een kijkje op één van zijn blogs - I want to. Hier staan honderden social media tools opgelijst per categorie. Een schat aan informatie (al loop je wel het risico overdonderd te worden).

Ook de filosofische insteek mocht niet ontbreken dit jaar. Die kwam van keynotespreker Robert Rowland Smith (filosoof en auteur). Hij benaderde onderwerpen zoals 'informatie', 'kennis' en bibliotheken met een filosofische kwinkslag. Ik was alvast voldoende gemotiveerd om zijn laatste boek 'Breakfast with Socrates' te kopen. Een aanrader!

PS: Ook dit jaar mocht ik een presentatie geven op ILI. Die ging over het Nederlandse project 'Wiki loves bieb' dat ik opgestart en geleid heb tot midden dit jaar. De presentatie vind je hier.

1 opmerking:

  1. [...] This post was mentioned on Twitter by Wilma , DigBib. DigBib said: Karolien: Internet Librarian 2010: toon wat je waard bent!: Vorige week woonde ik het Internet Librarian 2010-cong... http://bit.ly/cQ9B7A [...]

    BeantwoordenVerwijderen