6 maart 2008

Gamen in de bib: voor en na


Eigenlijk hoef ik niets meer toe te voegen aan de vele verslagen van het Ugame-Ulearn congres in Delft die deze week verschenen zijn... Of misschien toch wel...

Eerlijk is eerlijk: ik heb nooit de toegevoegde waarde ingezien van het gamen in een bibliotheek. Ik stond er zelfs behoorlijk sceptisch tegenover. Want, moet een bibliotheek zich niet onderscheiden van alle andere populaire mediakanalen door de meer verheven cultuur te promoten? Jongeren kunnen overal gamen... Waarom moet een bibliotheek zich daar in godsnaam mee bezig houden? Weggooid geld en verloren moeite, als je het mij vroeg.

De laatste tijd begon ik stilaan wat meer heil te zien in het gamen. Na mijn interview met Rita Niland over haar 'digikringen' in de bib van Rotterdam begon het stilletjesaan te dagen waarom een bibliotheek ook het gamen moet ondersteunen: je toont niet alleen aan dat je echt geeft om wat bepaalde doelgroepen - die je misschien als bib anders niet bereikt - belangrijk vinden, maar je laat gamers ook ten volle hun eigen talenten ontplooien door middel van een medium dat zij als geen ander begrijpen en appreciëren.

Ook de presentaties van Jenny Levine en Eli Neiburger van de Ann Arbor District Library - keisympathieke mensen - op het symposium waren een echte eye-opener voor mij. Ik heb nog nooit zoveel enthousiaste jongeren samen in een bibliotheek gezien... Bij deze een dikke proficiat nog aan de organisatoren van Ugame-Ulearn! De game-community heeft er alvast één believer bij!

Al moet ik met schaamrood op de wangen toegeven dat ik nog maar zelden écht gegamed heb. Gelukkig heb ik nog een bezoekje aan DOK tegoed...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten